Що потрібно знати про гальмівну рідину
Що таке гальмівна рідина та чому її використовують?
Гальмівна рідина — це тип гідравлічної рідини, що передає зусилля в гальмівній системі вашого автомобіля. Саме вона забезпечує зупинку автівки, коли ви тиснете на педаль гальм.
Як і всі гідравлічні рідини, гальмівна рідина не стискається. Коли ви тиснете на педаль гальм, рідина у контурі гальмівної системи рухається з одного кінця до іншого. Це зусилля переноситься на вакуумне підсилення гальм, а потім на гальмівні колодки, які зрештою притискаються до коліс транспортного засобу і зупиняють його. Саме через це гальмівна рідина є критично важливою складовою вашого авто.
Якщо тепло, що виділяється при гальмуванні, нагріє гальмівну рідину вище допустимого для неї рівня, вона закипить і виділиться пара. Суміш рідини та пари стане такою, що стискається, а педаль гальм може «провалитися» і гальмування не відбудеться.
Слід пам'ятати, що гідравлічні рідини працюють саме тому, що не стискаються. Коли тиск подається на рідину в закритій системі, ця рідина повинна рухатися, а не зменшуватися в об'ємі. Газ як раз стискається при зовнішньому тиску. Іншими словами, вкрай важливо, щоб гальмівна рідина залишалася рідкою і не перетворювалася на газ.
Щоб не допустити таких ситуацій у гідроприводах повинні використовуватися спеціальні гальмівні рідини.
Все, що може негативно вплинути на якість рідини в авто — наприклад, волога, що поглинається з повітря — погіршить її функції та працездатність, що зрештою може перешкодити гальмуванню вашого автомобіля.
Які існують типи гальмівної рідини?
Найпоширеніші типи гальмівної рідини, які ви можете зустрічати, це DOT 3, DOT 4 та DOT 5.1. Це класифікація відповідно до норм DOT – Department of Transportation (Міністерство транспорту США).
Рідини типу DOT 3, DOT 4 та DOT 5.1 створені на основі гліколю та є взаємозамінними, але змішувати їх не варто, оскільки основні характеристики можуть погіршитись.
Силіконові рідини класу DOT 5 слід відрізняти від полігліколевих рідин DOT 5.1. Оскільки схожість найменувань може призвести до плутанини, щоб цього уникнути звертайте увагу на зворотний бік етикетки продукту. На пакуванні гальмівних рідин DOT 5.1, як правило, міститься тест «Без вмісту силікону» або англійською «Silicone free»
DOT 5 відрізняється тим, що вона не поглинає воду і може підтримувати вищий тиск, не перетворюючись на газ. Слід зазначити, що рідини класу DOT 5 на звичайних транспортних засобах практично не застосовуються.
Якщо спростити теорію до мінімуму, то чим більше значення цифри, тим вища температура кипіння, що є критично важливим для гальмівної рідини. Окрім безпосередньої передачі зусилля на гальма в контурі гальмівної системи, гальмівна рідина виконує і функцію охолодження, забираючи на себе тепло. Це також означає, що вам краще обрати рідину типу DOT 5.1 з вищою температурою кипіння, якщо ви схильні чинити сильний тиск на вашу гальмівну систему, тобто збільшувати температуру гальмівної рідини.
Окрім класифікації DOT, є й інші. Для зручності в кінці матеріалу наведено дані із технічними характеристиками гальмівних рідин.
Як часто потрібно змінювати гальмівну рідину?
Загальне практичне правило полягає в тому, що гальмівну рідину необхідно міняти кожні один-два роки, але частота в першу чергу залежить від рекомендацій виробника вашого автомобіля.
Найпоширеніша загроза для гальмівної рідини — волога, що поглинається з повітря. Вода в гальмівній рідині може знизити температуру кипіння, що, як правило, знизить тиск у гальмівній системі та пошкодить працездатність із зазначених вище причин. Крім того, волога може призвести до корозії інших компонентів гальмівної системи.
По мірі старіння гальмівна рідина зазвичай змінює колір від прозорого або світло-коричневого до більш темного. Втім, при попаданні вологи, рідина може також іноді змінювати колір. У такому випадку потрібно дивитися на прозорість. Якщо рідина виглядає мутною, це ознака того, що пора її замінити. Наявність вологи можна також у будь-який час перевірити, звернувшись до професіоналів.
Чи можете ви поміняти гальмівну рідину самотужки?
Зазвичай краще довірити цю справу професійному автомеханіку, ніж намагатися впоратися із завданням самостійно. Залишки старої рідини повинні повністю зливатися з системи, і це потрібно робити дуже обережно, адже гальмівні рідини, як правило, є горючими або легкозаймистими та отруйними для людини. Також важливо не змішувати певні сорти гальмівної рідини.
Додаткова інформація
Вимоги стандартів SEA, DOT, ISO та J IS |
|
|
|
|
|
|
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
SAE |
J 1703 |
|
J 1704 |
|
|
|
J 1705 |
ISO 4925 |
|
Class 3 |
|
Class 4 |
Class 6 |
Class 5-1 |
|
JIS K 2233 |
|
Class 3 |
Class 4 |
|
|
|
|
FMVSS 116 |
|
DOT 3 |
DOT 4 |
|
|
DOT 5.1 |
DOT5 |
Суха точка кипіння (° C) |
≥ 205 |
≥ 205 |
≥ 230 |
≥ 230 |
≥ 250 |
≥ 260 |
≥ 260 |
Волога точка кипіння (° C) |
≥ 140 |
≥ 140 |
≥ 155 |
≥ 155 |
≥ 165 |
≥ 180 |
≥ 180 |
Коефіціент кінематичної в'язкості при -40° C (mm2/s) |
≤ 1800 |
≤ 1500 |
≤ 1800 |
≤ 1500 |
≤ 750 |
≤ 900 |
≤ 900 |
Коефіціент кінематичної в'язкості при 100° C (mm2/s) |
> 1,5 |
> 1,5 |
> 1,5 |
> 1,5 |
> 1,5 |
> 1,5 |
> 1,5 |
Коефіціент кінематичної в'язкості при 25° C (mm2/s) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
< 50 |
pH |
7,0 - 11,5 |
7,0 - 11,5 |
7,0 - 11,5 |
7,0 - 11,5 |
7,0 - 11,5 |
7,0 - 11,5 |
- |
Склад |
PAG. ефіри гліколів |
PAG. ефіри гліколів, складний ефір борної кислоти |
Силікони |
||||
Колір |
- |
- |
Фіолетовий |
||||
Сумісність |
Сумісно з DOT 4 та DOT 5.1 |
Сумісно з DOT 3 та DOT 5.1 |
Сумісно з DOT 3 та DOT 4 |
Не сумісно з DOT3, DOT 4 |
SAE: Society of Automotive Engineers FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standard
DOT: Department of Transportation ISO: International Standardisation Organisation
JIS: Japanese Industrial Standard